1) Du skall ta bildletandet på allvar
I den ofattbara mängd av information som vi dagligen möter hjälper bilder oss att läsa av och bedöma om en viss text är värd vår värdefulla tid. Du ska därför inte leta lite snabbt efter en utfyllnadsbild utan du ska minnas att bilden är ditt starkaste vapen för att få uppmärksamhet till ditt budskap.
Bildens roll idag är monumental, så låt oss acceptera det och glöm inte det när du sitter och vadar igenom bildbyråbilder och håller på att tappa sugen. Det är värt att lägga tid på att hitta rätt bild och det får faktiskt ta lite tid. Du får igen det!
2) Du skall strukturera dina tankar
Innan du börjar leta bild ska du ha klart för dig vad du letar efter. Jag menar verkligen
ha klart för dig. Strukturera upp vad det är för motiv eller känsla du vill ha fram och väv in vem som är målgruppen och vilka bilder som kommer öka uppmärksamhetsvärdet och trovärdigheten.
Generellt sett ligger bilder på människor bra till för att fånga in mottagarens intresse. Har du friheten att välja så gillar ögat liggande bilder, bilder som omsluter betraktaren istället för att ögat besvärligt måste sicksacka uppifrån och ner - som i en stående bild.
(Undantaget porträtt av en människa. Ansikten gillar alltid våra ögon att vila ögonen på, oavsett om formatet är stående eller liggande.)
Våra ögon tilltalas också av geometriska former. Leta själv i bilder du gillar - visst går det ofta att hitta en geometrisk form eller förhållande i bilden? En diagonal, en cirkel?
Ett annat klassiskt grepp är att skapa en kontrast mellan rubrik och bild. Bilden kommunicerar en sak men rubriken drar åt ett annat håll. Hjärnan stannar upp och vill arbeta, förstå hur sammanhanget är.
3) Du skall ge sökmotorn en chans att visa dig bra bilder
Det absolut vanligaste misstaget vi bildsökare gör är att vi glömmer ett ack så viktigt steg i processen. Steget där du själv omvandlar begrepp till symboler. Din uppgift är alltså att omvandla begrepp till symboler och ord som det faktiskt går att söka efter.
Få - om ens några - sökmotorer i den här branschen kommer nämligen ge dig ett bra resultat på ord som tillgänglighet, minskat utanförskap eller medborgarinflytande. Du måste bena ut vad det du vill illustrera innebär för dig. Medborgarinflytande kanske kan vara en bild på folkliv i en stad, ett porträtt på en glad person eller något helt annat, men se till att du översätter det du vill hitta till enkla symboler och ord.
Det är nämligen de orden som kommer göra att du
lättare hittar bilden du söker.
Om vi återvänder till exemplet med medborgarinflytandet så sök istället på ord som folkliv, porträtt människor, stadsliv, människor stad rörelse osv.
Ett annat sätt att hjälpa sökmotorn på traven är att inte överspecificera det du söker. Om du inte får träff på "kvinna åker hundsläde Alaska" så backa och sök på mer generella termer som "kvinna hund vinter USA". Använd största gemensamma nämnaren istället för att ge för många detaljer om du inte får ett bra resultat på första försöket.
4) Du skall ringa in vad som är varje bildbyrås specialitet
Oavsett vad de säger så är ingen bildbyrå experter på allt, så det kommer spara dig tid och frustration om du vet var du hittar vilken typ av bilder. Varför inte kontakta bildbyråer och fråga vad för slags bilder de är experter på? Du anar inte vad den frågan kommer spara dig tid.
Om jag får passa på att ge ett extra råd här så vill jag uppmuntra dig att använda bilder som pratar samma språk som de du vänder dig till. Du gillar säkert inte dubbad reklam, så applicera samma tänk på bilder. Känner du att bilden inte känns naturlig så kommer din läsare känna samma sak.
5) Du skall memorera bra sökord som förenklar ditt liv
Letar du som jag efter bilder hos Johnér med jämna mellanrum så vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter:
När jag vill bli inspirerad klickar jag på länken "nya bilder" på förstasidan eller så söker jag på "idébild" för att inspireras av bilder som inte så lätt låter sig definieras med vanliga sökord.
Kom ihåg att du under "avancerad sökning" kan välja att bara söka i "bild skandinaviskt" för att hitta bilder som är fotograferade av nordiska fotografer.
Bra sökord hos Johnér är:
Textutrymme - bilder som har plats för text.
Ögonkontakt - när jag vill ha bilder på människor som tittar in i kameran.
Inga människor - när jag vill slippa människor i sökresultatet t ex när jag söker på natur.
Naturliga modeller - modeller med en mer avslappnad eller realistisk look.
Naturskön - vackra naturvyer.
Stilleben - vackra stilleben inom olika ämnen som natur, trädgård, inredning.
Etnicitet - mångfald - bra ord för att hitta människor med olika nationaliteter. Vi bildsökare bör dra vårt strå till stacken när det gäller att skildra Sveriges hela befolkning (gäller så klart även ålder, kön, fysiska förutsättningar etc).
6) Du skall be om hjälp
Varje bildbyrå med självaktning vill inget hellre än att hjälpa dig när du har kört fast i bildletandet. Tänk själv att få lov att använda allt du vet om något och hjälpa din nästa till ett fantastiskt resultat istället för ett halvdant.
Så låt oss enas om att inte knyta handen i fickan utan nu ringer du bildbyrån nästa gång du kör fast. Jag lovar, de kommer hjälpa dig, ingen hittar bättre i deras arkiv än de som jobbar där!
Av Anna-Lena Ståhl, frilansande bildredaktör med över 20 års erfarenhet av bildbyråbranschen. Nu verksam i egna bolaget Ink Republic AB.
|