close
Allt du behöver veta om Nordic noir
Glöm vitt, ljust och färgglatt. Nu är det en dovare och varmare färgskala som gäller ihop med autentiska motiv. Vi kallar det Nordic noir - den största trenden sedan ljust och fräscht.

Många saker sammanstrålar och driver på övergången till en mörkare färgskala, såsom världsläget, instagramfilter och influenser från nordiska deckare och dess filmatiseringar. Men det finns en grupp som har drivit på utvecklingen mer än andra. Läs vidare!
En trend uppstår
Nordic noir är hipsterns motreaktion på ljust och fräscht. Hipstern hyllar nostalgiska värden, och visar sitt övertag inte genom ekonomisk överlägsenhet utan genom att vara finsmakare inom mode, musik, och mat. Kort sagt uppskattar hipstern det som inte är mainstream.

Om det typiska är ljust och fräscht, ja då blir det en naturlig följd att hipstern dras till en dovare färgskala som ett bevis på sin självständighet. Genuint och äkta ska det vara. Autentiskt. Tänk mikrobryggerier, vintage, surdeg och gigantiska glasögon.

De nostalgiska värdena som hipstern främjar tar sig uttryck i en jordigare färgskala. Oturligt nog för hipsters är de själva en mainstream-företeelse nuförtiden, vilket har gjort att den dovare färgskalan har fått ett ordentligt fäste i reklam och populärkultur.
Vad är typiskt för Nordic noir?
Kommersiell fotografi har i och med Nordic noir tagit ett steg närmare fotojournalistikens estetik. Det är autentiskt, det är monokromt. Det handlar om en förfinad realism.

Färgskalan är som vi redan har nämnt, dov och går i jordiga toner. Motiven växlar friskt, det är färgtonen som är det viktiga i den här trenden. Trots det ser vi att naturbilder är en stor del av Nordic noir. De stora vidderna, den lilla människan möter naturen med en uppmaning om reflektion i stillhet och ett lugnare tempo.

Vill du hitta bilder som passar in på den här trenden så använd sökordet Nordic noir. Varje dag adderar vi nya bilder på det här temat.
Så vad kommunicerar du med Nordic noir?
De färger, former och bilder du använder säger vem du är och berättar om vad du erbjuder. Med en färgskala i varma jordfärger signalerar du pålitlighet, lugn, tröst och trygghet till våra reptilhjärnor. Det är som gjort för branscher som vård, hälsa, utbildning och välgörenhet. Eller varför inte en organisation som satsar på en extra välkomnande kundservice.

De jordiga tonerna kommunicerar hållbarhet och omsorg. Titta in på Ben & Jerry's Foundations hemsida som är det kända glassföretagets stiftelse för välgörenhet. Där möts du av en helt annan färgskala än den som andra delar av varumärket kommunicerar. Istället för de knalliga och extroverta färgerna används beige, ljusbrunt och dov grönt. Det är inte av en slump.
Är det dynamik och energi det du vill utstråla?
Nordic noir är en monkrom färgskala med få visuella utropstecken vilket ger en introvert känsla som utstrålar lugn och ro.

Ska ditt varumärke hellre utstråla dynamik, energi och spänning gör du det bättre exempelvis med starka kontraster. Gärna svart och vitt ihop med signalfärgen rött. Tänk dig Coke Zero i jordfärger och stillastående motiv. Det skulle bli en frontalkrock när inte bildspråket signalerar samma sak som varumärket.
Nordic noir möter ljust & fräscht
Vi ställer trenden Nordic noir mot några av våra traditionella bästsäljare. Vilken färgskala dras du till, det högra collaget eller det vänstra? (Har du skägg så gissar vi absolut på collaget till vänster.)
Exempel på Nordic noir i reklam och kultur
Volvoreklamen med Zlatan.


SVT:s kriminaldrama Bron


Coops senaste reklamfilmer med Lotta Lundgren:
Källor: Fame to Claim av Per Robert Öhlin & semiotikern Karin Sandelin på Kantar Sifo.