Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Glöm realistiska vardagsbilder och strama kontorsbilder för en stund. Nu blir det skruvat. Vi har tagit fasta på en ny trend: absurda bilder! Företag som Liseberg, St1 och Klarna är några exempel på företag som använder sig av absurda bilder i sin kommunikation. Absurda bilder bygger i hög grad på oväntade kontraster och surrealism. Semiotisk forskning*
visar att virala bilder har en gemensam nämnare – de innehåller ett överraskningselement, något oväntat som kombinerar en sanning med en kontrast. Beroende på ditt varumärkes identitet, behöver du balansera nivån av surrealism och kontrast.
Vi har pratat med semiotikerna Karin Sandelin och Hanna Stolpe på Kantar Sifo för att reda ut vad absurda bilder signalerar och hur du bäst kan använda dem i din kommunikation. Häng med!
Ett lekfullt uttryck
Står ditt varumärke för spontan lekfullhet? Då kan du gå all in i absurditeten. Tala till din målgrupps behov av stimulans och överraskande upplevelser genom att antingen utmana blicken eller leka med normer, beroende på ditt varumärkes identitet. Undvik obehagliga eller skrämmande motiv och satsa på de flirtigt leksamma och naivistiska bilderna.
När du vill visa "edge"
Eller står ditt varumärke för konfrontativ utmaning? Även här kan du vara ohämmad i ditt val av höjd på absurditet. Kanske vill du visa ståndpunkt i en fråga, då är den absurda bilden perfekt för ditt ändamål. På så sätt blir den absurda bildens effekt varumärkesbyggande på flera nivåer. Undvik klichéer och stereotypa motiv.
Trygg eller kompetent
Står ditt varumärke för vägledande trygghet eller strukturerad kompetens? Som förser målgruppens introverta och eftertänksamma behov? Då kan den absurda bilden vara direkt skadlig för bilden av ditt varumärke. Jobba istället med små kontraster i form av empatiska påminnelser eller intellektuellt, smarta poänger. Undvik abstrakta och osakliga motiv.
Obehagligt absurd
Är ni ett rebelliskt livsstilsvarumärke som vill "skaka om" betraktaren? Då kan ni använda skrämmande och obehagliga absurda bilder för en målgrupp som har ett behov av att visa upp sitt rebelliska inre, oputsat och ocensurerat. Undvik stötande bilder som genom stereotypa ingredienser kan verka stötande för en grupp på fel sätt – ett olämpligt sätt.
Gör en omvärldsanalys för nu och då
När du jobbar med chockerande absurda bildval behöver du förutom att vara säker på varumärkesposition och tonalitet, även vara uppdaterad i omvärldsanalysen i både nutid och historia. Webben är ett ostrukturerat arkiv bortkopplat från tid och rum. Digitalt material kan lätt användas för andra syften än vad som var tänkt från början. Gamla inlägg som inte var menade att stöta någon i stunden eller i den kontexten kan plockas upp om tio år eller i andra sammanhang och få stora negativa
konsekvenser – för att världen är föränderlig. Digitalt material kolliderar med andra platser, tider och kulturer där innehållet får nya betydelser.
I snabba informations-flöden som på Facebook och Instagram läser användaren bilden som en text. Bilden blir budskapet och intentionen från avsändaren kan lätt misstolkas och förvrängas. Idag när förtroende och autenticitet står högst upp på agendan, är det därför klokt att tänka två gånger.
Vågar och vill du vara absurd?
Då ska du titta hit. Vi har samlat våra favoriter av absurda bilder för din inspiration. Väljer du att använda en absurd bild väcker du garanterat uppmärksamhet med din kommunikation. Om inte annat lovar vi att kreativiteten kickar igång! Klicka in och låt dig inspireras.