Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Sedan tusentals år tillbaka upprätthåller vi ett kulturellt regelverk med koder kring hur ett porträtt ska se ut. Visst frångår vi ofta koderna, men överlägset dominerande är fortfarande "bystporträttet" i trekvartsvinkel bärande ett svagt leende och en kontrollerad gestalt.
Söker du kanske porträttsbilder till din webbsida eller broschyr och funderar över vilka koder du bör signalera för att matcha ditt budskap och varumärkes identitet? Då ska du läsa vidare. Tillsammans med semiotikern Karin Sandelin på Kantar Sifo har vi tagit reda på vilka olika koder du kan signalera med olika typer av porträtt. Häng med!
Konfronterande porträtt som ropar efter uppmärksamhet
Med ovanliga vinklar, nära beskärning, skarpa kontraster, oväntade inslag eller övertydliga ansiktsuttryck skapar du ett uttryck om en konfrontativ karaktär som vill fånga och utmana betraktaren. Allt som bryter symmetri och den förväntade ordningen i bilden, som stökar med våra förutfattade meningar och normer skapar det här uttrycket. Våra ögon dras automatiskt till ögonen i bilden och i den här typen av porträtt dominerar motiven bilden med budskapet:
"TITTA HIT!".
Distanserande porträtt som låter dig ta första steget
Distanserande porträtt signalerar ett fysiskt avstånd där motivet är statiskt – genom att exempelvis luta sig mot något, hålla i sig eller ha ett tillbakadraget kroppsspråk med armarna i kors eller ansikten som ofta är slutna och behärskade med stängd mun, svagt leende, kisande ögon eller bortvänd blick. Här blir motivet i viss mån otillgängligt och visar på att vi har olika roller där betraktaren måste agera för att nå oss. I den här typen av porträtt
viskar budskapet: "Om du vill något, får du anstränga dig lite.".
Balanserande porträtt som är tillgängliga men lätt blir generiska
Det balanserade porträttet visar en person på "lagom" avstånd – inte jättenära, inte jättelångt bort. Det följer normen för porträtt och signalerar tillgänglighet. Motivet har en balanserad attityd, det vill säga öppen i ansiktsuttryck, klädsel och kroppsspråk. Avståndet blir ett samtalsavstånd och beroende på mimik, styling och kroppsspråk kan den avporträtterade förefalla mer eller mindre välkomnande, spännande eller trygg. Det här porträttet signalerar: "Hej
och välkommen.".
Med porträtt kan du signalera en mängd olika värden och betydelser, som berättar om vem du är och vad du vill säga. Använd därför koderna medvetet för att följa eller bryta mot normen för de porträtt du använder i din kommunikation.
Tack till Karin Sandelin på Kantar Sifo för samarbetet med den här artikeln.