Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Vi vill alla nå ut med våra budskap i sociala medier, men konkurrensen är hård. KIT.se, en digital publicist som når ut till sina läsare via sociala medier, är några som kan tricket att nå ut. KIT har bland annat tagit fasta på att de sociala kanalerna premierar rörligt innehåll och sprider intresseväckande filmer via Facebook och andra sociala medier. Vi har pratat med KITs VD Linda Öhrn Lernström som ger oss några tips vad vi kan tänka när vi vill
producera rörligt material.
Om Linda Öhrn Lernström
Linda Öhrn Lernström har en bakgrund som reporter, redaktör och chefredaktör och har bland annat jobbat på tidningarna Veckorevyn, Mama och Family Living. Till KIT rekryterades hon som featurechef, men är numera VD.
Linda, kan du berätta vad KIT gör för dem som inte känner till er?
KITs målsättning är att vara Sveriges ledande byrå för rörligt innehåll på sociala medier. Vårt mål är att alltid ge kunden rätt innehåll för rätt person, på rätt plattform och veta exakt när detta innehåll ska distribueras.
Allt innehåll vi gör i sociala medier bygger på innehållsdata. På så sätt behöver vi inte A/B-testa vårt innehåll, utan vi vet vilken historia vi ska berätta, hur vi ska berätta den, för vem vi ska
berätta den, samt var och när den ska distribueras.
De sociala kanalerna premierar videomaterial, och gör du rätt innehåll så är distributionen av rörligt innehåll billigt. Du kan alltså få upp en hög frekvens om du gör rätt innehåll.
Vad är då rätt innehåll?
Det beror såklart på, men några saker är bra att checka av som till exempel: Varför gör vi just den här grejen, för vem, varför skulle någon vilja dela detta och vad är målsättningen?
En viktig sak att tänka på är att du kan inte säga allt i en film. Ett klassiskt senario är att någon kommer till oss och vill ha hjälp att göra en film. När vi frågar vad filmen ska handla om så får vi till svar att den ska handla om x, y
och z. Då blir vår feedback oftast att det där är inte en film – det är minst tre filmer. I alla fall om målsättningen är att folk ska titta på videon. Och sedan bör filmerna målgrupps- och plattformsanpassas. Så till slut kanske det är 10 filmer vi gör, istället för en.
Lindas tips på andra att kolla in!
Vad det gäller rörlig kommunikation så vill Linda lyfta fram Stockholms stad och Naturskyddsföreningen lite extra. Även SVT edit har historiskt varit duktiga på rörligt. Internationellt tycker hon att Vox, Great big story och Brut har inspirerande sätt att berätta historier på i sociala medier.
Hur kan en kommunikationsavdelning på t ex en myndighet eller en kommun använda sig av rörligt material i sociala medier för att nå ut med sina budskap?
Använd ett bra videoverktyg som alla enkelt kan arbeta i – och där du inte behöver en massa andra kunskaper och program vid sidan om. Storykit, som vi på KIT använder oss av, är ett superenkelt verktyg där alla kan göra video – på ett effektivt och snyggt sätt. Om ni har folk med kompetensen att jobba i till exempel Premier fungerar ju också det bra.
Annars, ta hjälp av de som kan – till exempel KIT. Det kan vara för strategi för att själva komma igång, eller så tar ni även hjälp med produktion, distribution, optimering och analys.
Måste man ha filmmaterial i klippen? Eller går det lika bra att göra videor där man använder stillbilder?
Vi brukar kombinera stillbilder med rörlig material i våra videor. Om man inte har filmmaterial kan man till exempel jobba med panoreringar och effekter i stillbilder för att ändå få en känsla av rörelse.
Vad tänker ni på när ni väljer bilder och rörligt material till en film?
Bilderna och filmerna vi använder i filmen ska driva historien framåt på ett bra sätt. De ska skapa rätt stämning och gärna porträttera människor för att skapa igenkänning.
En sak man bör passa sig för är att hamna i "apelsin-tv-träsket". Alltså att hela tiden visa på bild det man skriver om. Det kan lätt bli tröttsamt och övertydligt att titta på. Våga istället överaska lite med dina bildval!
Tänker ni på något speciellt för att få bilder och rörligt material från olika källor att hänga ihop?
Vi använder material från såväl bildbyrå som egenproducerade bilder eller filmer. För att få en bättre visuell enhet kan man ju till exempel fuska lite genom att använda enklare animeringar eller genom att lägga filter på bilderna.
Slutligen, finns det några filmer som KIT har gjort som du särskilt vill lyfta fram?
Ja, för Internetstiftelsen har vi gjort längre artiklar som brutits ner i flera kortare filmer anpassade för sociala medier för att bygga räckvidd och genomtittning av filmerna för att nå ut med budskapet. Dessa filmer har överlag väldigt bra genomtittning. Se filmen "Är det verkligen banken som ringer?"
Vi har också skapat en video för UNHCR där de ville skapa uppmärksamhet kring att det blir väldigt kallt i flyktinglägren i världen och påminna om att barn kan frysa ihjäl där. Vi skapade en video som berättar vad som händer i kroppen när man fryser ihjäl, vilket fångade människors uppmärksamhet, samtidigt som tittarna satte sig in i bilden av att frysa ihjäl. Sedan avslutade vi med att snabbt och enkelt förklara läget i flyktinglägren. På så sätt kunde vi på KIT ta kundens
problem – vad de ville berätta om – och sedan skapa en video som berättade just det, men på KITs sätt.
Se filmen "När fryser man ihjäl?"