Vad kan jag förlora i kommunikationen om jag använder bilder som inte upplevs som autentiska?
En hel del! Icke autentiska bilder kan visserligen användas ungefär som ikoner – att de blir mer av en funktionell symbol, till exempel för att hitta till Kundtjänst eller för att förstå att det här varumärket jobbar med Transporter. Men autentiska bilder kan vara funktionella och dessutom emotionella, det vill säga även addera det viktiga, varumärkesbyggande lagret av värderingar, relevans, trovärdighet, personlighet och så vidare.
I värsta fall kan
icke autentiska bilder göra att mottagaren drar öronen åt sig, "är det en scam?". Ett generiskt uttryck kan misstänkas vara ett falsarium, en varg iklädd fårakläder – till exempel att en hemsida kan vara fake. Ofta kan ogenomtänkta val av generiska bilder också motsäga och försvaga budskapet, och i förlängningen varumärket. Det kan till exempel hända om du vill uppfattas som lokal och modern, men väljer bilder som inte upplevs autentiska för din marknad, i samtiden. Hur vardagen ser ut
befinner sig ju just nu under förändring, och det gör en levande, uppdaterad bildbank desto viktigare.
|