Två kvinnor som gapskrattar på tunnelbanan, ima196552

Kommunicera äkthet – så gör du
Vill du att er kommunikation ska upplevas som äkta? Ja, då får du inte missa våra tips om vad du ska tänka på när du gör bildval.

Dessutom förklarar Karin Sandelin på Kantar Sifo varför det är så viktigt att använda bilder som känns trovärdiga och vad du kan förlora om du inte gör det.


Att välja trovärdiga bilder
– 5 viktiga tips!
Kvinna målar i sitt kök, ima204103
Pappa byter blöja på bebis, ima195961
1. Bilderna ska tala samma språk som målgruppen
Använd bilder som ser ut att vara tagna i ett sammanhang din målgrupp känner igen. Det är många element i bilden som bygger just det här, som ljussättning, styling, ja till och med detaljer som hur de målade strecken ser ut på vägen. Titta på din bild och försök avgöra om den känns som "här och nu" eller om den snarare är oförankrad i din målgrupps vardag och verklighet.

Kvinna och barn vid spegel, ima199012
Arg nykräkt bebis, ima195959
2. Undvik bilder som är för perfekta
Vill du att dina bilder ska uppfattas som äkta så krävs det att de inte känns arrangerade eller iscensatta. Vi upplever ofta imperfektion som mänsklig och äkta, det vill säga något som bryter mot den exakta repetitionen, symmetrin eller ordningen.

Äldre kvinna med grått hår och rynkor, masma68872
Fotavtryck på brygga, ima67194
3. Lyft fram det oregelbundna och mänskliga
Använd bilder som visar människor och miljöer som de faktiskt ser ut, med de ojämnheter och skevheter som finns i verkligheten. Bilden kan vara autentisk och samtidigt förmedla helt olika varumärkesidentiteter beroende på bildens manér i övrigt. 

Kyssande par, ima191923
Tårögd bebis i mammas famn, ima196563
4. Använd ögonblicksbilder
Använd ögonblicksbilder som en del av att visa den autentiska vardagen, eller resan, eller helgen. Bilder som förefaller iscensatta och tillgjorda brister ofta i autenticitet. Emotionella uttryck som äkta leenden, varma blickar, överraskat kroppsspråk eller behagfull avkoppling är lättare att fånga i ögonblicket, än i ett poserande.

Älgtjur på vägen i morgondimma, nat045240
Storforsen, culis09ad4ap
5. Naturbilder är en genväg
Naturen är tätt sammankopplad med autenticitet i vår visuella kultur. Naturen är en tidsmarkör men också en platsmarkör, som bidrar till att förstärka förankringen i bilden. Vi ser till exempel lätt, och redan på ett omedvetet plan, om en naturbild upplevs visa en välbekant natur eller en annorlunda plats.

Vikten av att vara äkta
Det kan uppfattas paradoxalt att en bildbyrå lyfter vikten av att vara äkta i sina bilder. Men äkta handlar om att använda trovärdiga bilder som skapar en autentisk känsla oavsett var bilderna kommer ifrån. Karin Sandelin förklarar mer om varför det är viktigt att använda trovärdiga bilder.
Karin Sandelin, foto: Kristian Pohl
Om Karin Sandelin
Som semiotiker vägleder Karin Sandelin många av våra största varumärken, organisationer och myndigheter i bland annat bildspråk, för att bygga starka och tydliga budskap och varumärkesidentiteter.

Karin, varför är det viktigt att bilderna i min kommunikation känns trovärdiga och äkta?
Jag skulle säga att autenticitet i bilder hänger ihop med relevans och relationen till målgruppen, för att vara trovärdig, pålitlig, inspirerande eller till och med utmanande – och i allt detta särskild, inte generisk. Om du använder ett icke autentiskt bildspråk, skulle du kunna vara vem som helst.
 
Bilder kan bidra med att "färglägga" varumärkesidentiteten, men också sociala värden som vilka vi är som jobbar här, eller hur vi ser på våra kunder, vår strävan och våra ideal – vilka vi vill vara och vilka vi vill bli.
 
Autentiska bilder kan också bidra med ett sammanhang, de kan berätta om vi är urbana eller lantliga, naturnära eller mer teknokratiska, lokala eller globala. Icke autentiska bilder har en förmåga att bära ett sammanhangslöst uttryck, det blir otydligt var eller när bildens motiv är taget – bilden saknar verklig förankring.
Vad kan jag förlora i kommunikationen om jag använder bilder som inte upplevs som autentiska?
En hel del! Icke autentiska bilder kan visserligen användas ungefär som ikoner – att de blir mer av en funktionell symbol, till exempel för att hitta till Kundtjänst eller för att förstå att det här varumärket jobbar med Transporter. Men autentiska bilder kan vara funktionella och dessutom emotionella, det vill säga även addera det viktiga, varumärkesbyggande lagret av värderingar, relevans, trovärdighet, personlighet och så vidare.

I värsta fall kan icke autentiska bilder göra att mottagaren drar öronen åt sig, "är det en scam?". Ett generiskt uttryck kan misstänkas vara ett falsarium, en varg iklädd fårakläder – till exempel att en hemsida kan vara fake. Ofta kan ogenomtänkta val av generiska bilder också motsäga och försvaga budskapet, och i förlängningen varumärket. Det kan till exempel hända om du vill uppfattas som lokal och modern, men väljer bilder som inte upplevs autentiska för din marknad, i samtiden. Hur vardagen ser ut befinner sig ju just nu under förändring, och det gör en levande, uppdaterad bildbank desto viktigare.

Fotografer: Stina Gränfors (IMA196552, IMA204103, IMA195961, IMA195959, IMA191923, IMA196563 ), Plattform (IMA199012 ), Maskot images (MASMA68872 ), Ulf Huett Nilsson (IMA67194 ), Kent Storm ( IMA67194 ), Cultura Creative (CULIS09AD4AP) och Kristian Pohl.