Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Har du någon gång funderat över vad färgerna i din bild säger om dig och ditt budskap? Färger i bild är starka bärare av känslostämningar och kan därför förstärka budskapet i din kommunikation.
Tillsammans med semiotikern Karin Sandelin på Kantar har vi valt ut tre exempel för att ta reda på vilka olika signaler och stämningar färger förmedlar i bild. Läs vidare och bli en bättre bildkommunikatör med oss!
Jordnära, dunkel och som från en annan tid
Bruna färgtoner påminner oss om den stabila och lugna naturen med vältrampade skogsstigar, mjuk sand och tunga trädstammar. Brunt skapar därmed ett jordnära och stillsamt uttryck i din bild. Det är också en hud- och pälsnära färg och förmedlar därför mjuka värden som närhet, trygghet och omtanke.
Den bruna färgen berättar också något om tid. Många material blir brunare med tiden av solblekning eller avmattning. Våra tidigaste fotografier togs med sepia - en brun kontrastfärg mot vitt istället för svart. Fotografier i brun färgton får därför lätt ett nostalgiskt och retrospektivt uttryck.
Vill du skapa ett budskap med en förankrad stämning - stabil och jordnära? Då ska du välja den bruna färgen. Undvik den när du vill visa framåtblickande och pigg
nyfikenhet.
Den blå färgen var långt tillbaka en dyr färg att framställa inom konstmåleriet, dyrare än guld. Det innebar att enbart de mest förnäma hade råd att porträtteras i blått. Blått blev ett sätt att visa status. Så småningom lyckades industrin framställa blå färg och den blev vanligare, men dess signaler om status och makt kvarstår. Idag är blå en väletablerad färg för uniformer och inom "Corporate kommunikation" för att signalera något som inte kan bestridas -
kontrollerat, rationellt och auktoritärt.
Blått fungerar även som en metafor för himlen och det stora havet. De är delar av naturen som är vidsträckta och därmed signalerar något som är svårt att fånga och greppa. Blått blir på så sätt ofta närvarande i de stunder när du drömskt blickar ut över det stora blå och en lugn stämning infinner sig.
Är du ute efter ett distanserat och tankfullt budskap med rationell och ordnad status? Storslaget på ett poetiskt vis? Då ska du använda den blå färgen. Undvik den när du vill visa att du är närvarande i nuet - samtida och handlingskraftig.
Sportig och alert förstärkare av optimistiska värden
Orange är en mångsidig färg - energisk och sportig. Den förknippas med många optimistiska värden genom sin värme.
Nu ser vi mycket kommunikation inom B2B och offentlig sektor som strategiskt använder orange. Den har blivit en effektiv färg för att skapa mer varma och alerta bilder i den i övrigt ganska svala blå-grå kommunikationen.
Vill du skapa ett budskap som signalerar energi, aktivitet och en värme som solen? Då ska du välja orange. Undvik orange när du vill ha ett exklusivt och sofistikerat uttryck. Men! Du kan vara ett undantag, som varumärket Hermés i sin självsäkra
användning av orange på sina lyxiga produkter och paket.